Matkailuala on murroksessa. Digitaaliset ratkaisut, vastuullisuus ja kiertotalous eivät ole enää valinnaisia, vaan välttämättömiä kilpailukyvyn ja kestävän kasvun kannalta. Digi+Hiiletön 2.0 -hankkeessa tunnistimme, että yritykset tarvitsevat paitsi uutta tietoa ja työkaluja, myös aikaa ja tilaa pysähtyä pohtimaan omaa tulevaisuuttaan muutosten keskellä. Arjen kiireessä tämä ei synny itsestään. Siksi hankkeessa haluttiin kehittää erityisesti pk-yritysten arkeen sopiva kehittämispolku, joka tarjoaa mahdollisuuden syventyä ja kehittää tulevaisuuden liiketoimintaa sekä omaa tulevaisuuskestävää osaamista. Syntyi matkailuyritysten tulevaisuusvalmennus – Destination Unknown.
Tulevaisuusvalmennukseen haluttiin mukaan uudistumishaluisia yrityksiä, joilla on halu oppia ja mahdollisuus käyttää aikaa oman liiketoiminnan kehittämiseen. Jo hakemuslomake viritti miettimään tulevaisuutta ja omaa motivaatiota osallistua valmennukseen. Saimme erinomaisia hakemuksia ja mukaan lähti 12 matkailu-, ravintola- ja tapahtuma-alan pk-yritystä Uudeltamaalta, pääosin tällä kertaa Porvoon, Lohjan ja Hangon alueilta.
Valmennus tarjoaa kuukausittain lähitapaamisen, välitapaamisia ja sparrausta, työkaluja sekä oman tulevaisuustyökirjan, johon jokainen yritys kirjaa oivalluksia ja suunnitelmia matkan varrella. Tärkeässä roolissa on myös edistää yritysten välistä yhteistyötä sekä yhteistä innovointia. Kevään aikana käsitellään teemoja, kuten radikaali innovointi, kestävä kehitys ja kiertotalous, strateginen palvelumuotoilu, tulevaisuuden markkinointi ja myynti, uudet teknologiat, kestävään kehitykseen pohjautuva tuote- ja palvelukehitys sekä muutosjohtaminen.
Valmennus starttasi joulukuussa Emäsalossa Kokouspoukaman merellisessä miljöössä inspiroivalla kick-off-tilaisuudella. Se oli erinomainen startti yritysten tulevaisuusmatkalle. Päivän aikana käytiin läpi valmennuksen punainen lanka, työskentelytavat ja kevään askelmerkit. Tilaisuudessa oli hyvin aikaa myös yrittäjien esittäytymisiin ja kuulimme todella inspiroivia tarinoita ja tulevaisuuden näkymiä. Tunnelma oli lämmin ja tulevaisuuden suhteen toiveikas. Saadut kommentit kertoivat myös innostuksesta: “Upeat tarinat, ihmiset, innostus ja psykologinen turvallisuus”, “Toiveikas ja luottavainen fiilis”, “Enemmän pitäisi uskaltaa”, “Luovuus ja radikaali innovointi lähtee meistä”.
Valmennus jatkuu keväällä 2025. Se on osallistujille parhaimmillaan tulevaisuusmatka, jossa yritykset oppivat toisiltaan, rakentavat yhteistyötä sekä synnyttävät uusia ratkaisuja. Tämä vahvistaa osaltaan myös Uudenmaan matkailun tulevaisuusajattelua sekä luo rohkeita uusia avauksia kohti entistä kestävämpää tulevaisuutta. Tästä on hyvä jatkaa yhdessä.