Siirry suoraan sisältöön

Tuoreita ideoita tulevaisuuden matkamessuille Lohjalla

Visit Lohja ja Digi+Hiiletön 2.0 -hanke järjestivät yhteistyössä lokakuussa 2025 työpajan paikalliselle yritysverkostolle. Työpajassa luotiin pohjaa Lohjan seudun matkailutoimijoiden tulevaisuuden yhteistyölle ja ekosysteemiajattelulle käytännössä. Kehittämistyön tavoitteeksi ja ekosysteemiajattelun käytännön esimerkiksi valikoitui ”Tulevaisuuden matkamessut” -konsepti.

Kehittämisprojektiin päätettiin alkuvaiheessa osallistaa myös opiskelijoita, joiden uskottiin tuovan tulevaisuuden matkamessujen kehittämistyön taustalle uusia näkökulmia ja ideoita. Samalla todettiin, että matkailun kohderyhmänä korostuvat tulevaisuudessa yhä enemmän nuoret. Myös tästä näkökulmasta heidän osallistamisensa koettiin tärkeäksi tavaksi kerryttää uutta matkailijakohderyhmiin liittyvää asiakasymmärrystä.

Hankkeen asiantuntijatiimi suunnitteli kehittämistyötä yhdessä Visit Lohjan tiimin ja alueen yritysverkoston kanssa. Lisäksi kehittämistyön taustaksi Haaga-Helian markkinointiviestinnän opiskelijaryhmä vieraili marraskuussa 2025 Lohjalla. Opiskelijaryhmät valmistautuivat huolellisesti omaan rooliinsa perehtymällä toimeksiantoon etukäteen jo ennen Lohjan vierailupäivää.

Vierailupäivän aikana opiskelijat tutustuivat tulevien messujen kodikkaaseen tapahtumapaikkaan vanhaan kansakouluun Puu-Anttilaan ja Tytyrin elämyskaivokseen. Visit Lohjan matkailutoimijoilta oli mahdollisuus kysyä tarkempia tietoja muun muassa messujen kohderyhmistä, toivotusta ohjelmasta ja tapahtuman kestosta markkinointiviestinnän suunnittelua varten.

Joulukuun aikana opiskelijaryhmä esittelee tuloksiaan. Kehittämistyötä jatketaan hankkeen asiantuntijatiimin ja Visit Lohjan sekä alueen yritysten kanssa edelleen keväällä 2026.

”Olemme saaneet hankkeen kautta apua uuden messukonseptin ideointiin ja alueen matkailutoimijoiden osallistamiseen. Hanketiimin laajakatseisuus, idearikkaus ja sparrailuvalmius ovat olleet ihan mahtava bonus.” Jenna Härmä, matkailukoordinaattori, Visit Lohja